torsdag 17 mars 2016

Skedbröd och examensfest


Skedbröd eller teskedsbröd är någonting som brukar serveras på våra släktkalas, och typ de enda småbröden jag gillar. På min examensfest bestämde jag mig för att jag också skulle laga teskedsbröd, och servera dom till släkt och vänner- främst som reserv ifall alla andra bakverk misslyckas! Dom här småbröden kan man nämligen inte misslyckas med.. Att laga teskedsbröd är tidskrävande, men så värt besväret!

För att laga ~30 st. teskedsbröd behövs:

200 g smör
1,5 dl socker
2 tsk vanilisocker
1 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl 

en god sylt (tycker själv äppel/hallonsylt passar bäst)
socker

1. Smält smöret på svag värme i kastrull eller i mikro. Tillsätt socker och vaniljsocker, rör om tills smeten blir slät och låt sedan smörblandningen svalna.
2. Blanda i vetemjölet och bakpulvret i smörblandningen. Tillsätt först vetemjölet, och blanda bakpulvret i vetemjölet (så behöver man inte blanda de torra ingredienserna i en skild bunke OCH man sparar disk, JESS!). Blanda om tills smeten är slet.
3. Fram med teskeden! En bra tesked är djup och passligt stor för att laga kakor. Lägg smeten i teskeden, och forma på så vis ena halvan av kakan. Lägg halvan på bakplåtspapper. Gör så med resten av smeten också, och forma sisådär 60 st. halvor. Grädda vid 175 °C under ca.10-15 min tills kakorna har en fin gyllengul färg.
4. Då kakorna har svalnat läggs två kakhalvor ihop med sylt emellan. Rulla kakorna i socker, och voila!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar