torsdag 23 augusti 2012

Soppa på squash och blomkål- snabbt, enkelt och gott!


Säsongens grönsak är helt klart squash, och det råkar dessutom höra till en av mina favoriter! Gissa om jag blev glad då vi fick en gigantisk hemodlad en från min mammas moster? Ooojaa! Lite under halva fick bli soppa, och en del blev det paj av och resten är fortfarande i kylskåpet och väntar på att jag skall komma på något kul att laga av den.. :)

Soppan är busenkel att laga, och gott blir det dessutom! Jag kokade bara två portioner då min kära bror är ytterst kräsen och inte vill ha sådana godheter som squash-soppa..

Bilden är inte alltför attraktiv, men soppan är god för det.. :)
Till soppan behövs

1 bit squash (min var gigantisk så jag använde endast typ 5 cm av squashen, men en halv normalstor squash kan vara helt passande)
1/4 blomkålshuvud
1 grönsaksbuljong
vatten
ca 2 dl grädde

Jag kokade blomkålen någon minut och skar upp squashen. Sedan stekte jag squashen och blomkålen i smör. Då de fått lite färg tillsatte jag vatten och buljongtärning och lät det hela koka tills squashen är mjuk. Då squashen mjuknat hällde jag i grädden och kokade upp. Jag kryddade med chilipulver, salt och peppar och bumixade sedan soppan med en stavmixer. Färdigt!

Soppan kan serveras med stekt bacon, en klick smetana/creme fraishe/grekisk yoghurt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar