torsdag 7 april 2016

Små marängbotten för pavlova


För en tid sedan lagade jag Creme Brulee, en av mina favorit efterrätter. Enda "problemet" är att det blir en drös med äggvitor över efter att man lagar det, och dom måste man ju bara ta tillvara. Vad är då bättre än att förbereda sig på våren och pavlova-säsongen med mini-marängbotten för pavlova? Bottnen går bra att spara i ett torrt, svalt område (t.ex. en kexburk av metall) typ HUR länge som helst. Hoppas jag i varje fall. Om inte meddelar jag er DIREKT! ;D

Här kommer i varje fall receptet för 14 st. små pavlova-botten.

6 äggvitor
3 dl socker
1 tsk ättikssprit

1. Blanda äggvitor, 1 dl av sockret och ättiksspriten i en ren skål eller bunke. Vispa hårt, helst med elvisp. Börja vispa långsamt och öka gradvis hastigheten. Vispa tills skålen går att vända upp och ner utan att smeten rinner ut.
2. Tillsätt resten av sockret, och vänd det försiktigt i smeten.
3. Spritsa eller klicka ut marängerna i passande storlek på bakplåtspapper.
4. Grädda marängerna i mitten av ugnen under ca. 45-60 min vid 100-125 °C. Då de är lätta och lossnar lätt från bakplåtspappret är de klara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar