tisdag 17 januari 2012

Pasta Carbonara med broccoli

Hej halloi! I förrgår blev det Pasta Carbonara för hela slanten! Försökte rädda världens krapulant med bacon och pasta, men lyckades tyvärr inte. Mannen steg upp först halv sju ( på KVÄLLEN)  endå.. Prövade något nytt med carbonaran, lade i gräddfil istället för grädde, och gott blev det! Försökte få det hela liiite hälsosamt också, så slängde i lite broccoli..



för 4 pers. använde jag

1 stor lök
1 burk gräddfil
4 skivor bacon
100 g skinka
1 liten broccoli
2 ägg
salt
peppar
en redig knippe fullkornspasta
1,5 dl riven ost

Jag började med att steka baconet och satte det för att dra ur sig på ett hushållspapper. Därefter stekte jag löken som jag skivat i små bitar. Sedan lade jag på broccolin och pastan att koka, och skivade därefter skinkan. Jag blandade äggen och gräddfilen, och tillsatte salt, peppar och den rivna osten i blandningen. Då pastan var nästan färdig slängde jag snabbt skinkan på pannan för att värmas lite. Därefter blandades allt med pastan! Om sås-blandningen inte stelnar tillräckligt av den varma pastan kan man låta det hela värmas på spisplattan en stund.. Tyckte själv att pastan blev riktigt god med gräddfil, lite annorlunda än vad den annars brukar vara... 

Nu ska jag pysa och luncha med några vänner! Ha de bäst!

4 kommentarer:

  1. Hudan skinka använde du? o har du nå mysiga grönsaks-pastarätter på lager, eller allmänt gosiga grönsaksrätter? :)kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde riktigt hederlig palvad skinka i skivor.. Rainbow dessutom.. :P Men godare blir de ju om man använder en hel skinkbit, men då får man betala lite mer.. :) Ska försöka få min käre sambo att äta någonting utan kött, å sen möjligtvis fixa ihop en grönskas-pastarätt..!

      Radera
  2. Okej, nice :) haha, märkt att ja int skrivit vem ja va. Där har du något att fundera på och förstöra nattsömnen med ;D

    SvaraRadera