tisdag 5 juni 2012

Räkpasta

Räkpasta, muuums!
Efter diet är det alttid gott med pasta, haha.. :D Tyvärr är det här ett "gammalt" recept, och ingenting vi ätit just.. Lagade det här med Sauli i Åbo för någon månad sedan, riktigt smaskigt och gott faktiskt! Tycker om pasta som lagas utan grädde! Dessutom blir det hela liiite hälsosammare då.. :) Här kommer i varje fall receptet för 4 pers:

400g pasta, av den sorten man vill ha
500 g räkor
olivolja
1 chili
1 lök
2-3 vitlöksklyftor
2-3 msk citronsaft
persilja
3 soltorkade tomater
salt
peppar
citronpeppar

Jag började med att sätta pastan på att koka. Sedan hackade jag löken, vitlöken och chilin (efter att jag tagit bort fröboet från chilin) och stekte dem sedan i olivolja. Därefter hackade jag de soltorkade tomaterna, och blandade dem med i stekpannan. Då pastan var nästan färdig slängde jag i räkorna och stekte dem tills de var varma, men absolut inte längre. Jag hällde i lite mer olivolja, och blandade i citronsaften. Sedan saltade och pepprade jag allting och hällde det över pastan då den var klar. Persiljan hackade jag och blandade i tillsist. Sedan är det bara att njuta! Det lönar sig att kolla det är tillräckligt med citronsmak, och att allting är tillräckligt saltigt. Gillar man starkare mat lönar det sig att sätta i mer chili. Sauli är inte så värst förtjust i det där med stark mat, såå det blev bara en chili i vår pasta.. Körsbärstomater passar också bra till den här rätten! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar