torsdag 8 mars 2012

Gös i ugn!

Gös i ugn med saltgurka och lök!

Nu är jag tillbaka igen, och tänkte börja med en fiskrätt jag lagade tillsammans med mormor och mamma då de var på besök- en tre-generationers gös! Receptet var mommos, så hon skötte "det kritiska", medan mamma stekte svampen och löken och jag skivade allting och lagade salladen! Pojkarna satt i soffan och såg på skidskytte- vilken arbetsfördelning alltså!

Till fisken behövdes (6 pers):

6 gösfileér
3 saltgurkor
4 stora champinjoner
1 stor gul lök
2,5 dl grädde (vi hade grädde som var smaksatt med peppar)
salt
peppar

Gösfileérna saltades, och lades sedan i en smord ugnsform. Jag hackade saltgurkorna och skivade löken, och lökten stektes sedan i smör. Jag skivade champinjonerna, och stekte sedan dom också tillsammans med löken. Löken, svamparna och saltgurkan sattes utanpå fisken, och vi hällde sedan grädden utanpå. Allting pepprades, och sattes sedan i ugnen i 200° C i ca. 30 min. Vi åt fisken med kokt potatis.
Kolla in dom tuffa fiskbesticken.. Kniven är rundad på ena sidan! Inte helt enkelt bara för oss stackare som äter med kniven i vänster hand..


2 kommentarer:

  1. Kul recept - med gös i frysen så ska nu även detta provas :-)

    SvaraRadera
  2. Mormors recept kan sällan gå fel.. Hoppas det smakar :)

    SvaraRadera