måndag 12 mars 2012

Tomatsoppa med tortellini

Hemma hos oss har vi nu i några dagars tid njutit av tomatsoppa med tortellini (lagar man soppa och är två pers. tvingas man till Saulis förskräckelse oftast att äta samma mat i flera dagar.. Är det dessutom frågan om en soppa utan nämnvärt mycket kött är mannen i huset inte precis överlycklig.. :P).


Till soppan använde jag:

1 burk krossade tomater (200g) ( när jag hällde i burken märkte jag att jag i misstag köpt passerade tomater.. Fungerade lika bra, blev bara lite mindre tomat-bitar)
5 tomater
1 paket tortellini fyllda med någon form av skinka
1 stor lök
1 klyfta vitlök
1 grönsaksbuljong
1 paket bacon
3-5 dl vatten
rosmarin
dragon
salt
peppar


Jag började med att skära löken, baconet och tomaterna i passliga bitar (och lyckades förstås skära av halva tummen, så sjuktransport Sauli fick komma och plåstra om mig och fortsätta skärandet). Jag stekte löken och baconet, och satte undertiden vatten och de krossade (passerade i mitt fall) tomaterna i en kastrull för att koka.. Då löken och baconet var färdigt stekt satte jag de i tomatblandningen tillsammans med tomaterna. Jag lät det hela koka i ca. 15 min. Därefter tillsatte jag örterna och kryddorna och lät allting puttra en liiten stund till, tills konsistensen och smakerna blivit rätt. Då själva soppan var färdig tillsatte jag tortellinin och kokade tills de blev mjuka. Då tortellinin mjuknat är soppan färdig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar