söndag 11 mars 2012

Guacamole, curry-dipp, morötter och nuggets!

Idag blev det söndagsmys för hela slanten i vårvädret! Efter en runda till gymmet lagade vi morot och nuggettar (Sauli trodde han hade köpt chicken nuggets, meen de va visst grisnuggetar.. :D ) med guacamole och curry-dipp! Jag har aldrig lagat guacamole förut, men smörjan blev riktigt lyckad om jag får säga så själv!

Varmt och skönt i vårsolen.. Perfekt för nuggets och dipp!


Guacamole (2+ pers)

1/2 avokado
1 tomat
1 vitlkösklyfta
1 msk citronsaft
salt
peppar

Jag skalade 1/2 avokado, och mosade den. Därefter hackade jag en tomat i riktigt små delar, blandade det hela med den mosade avokadon och pressade i vitlöken. Sedan hällde jag i citronsaften, saltade och pepprade och rörde om. Voilà!

Curry-dipp (4+pers)


1 burk gräddfil (ca 2,5 dl)
1/2 dl majonnäs
1,5 msk curry
1 msk citronsaft
salt
peppar

Jag blandade gräddfilen och majonnäsen, och tillsatte sedan curryn, citronsaften, salt och peppar. Jag rörde om allting och satte det i kylen tills servering. Klart för dippning.. :D

Guacamolen (till vänster) blev både färg-glad och god.. Sauli gillade curry-dippen bättre, men JAG, jag höll på guacamolen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar