fredag 24 augusti 2012

Bärplockning

Idag är det svamp- och bärplockning på agendan! Blåbär finns det miljoner av i skogen, sorgligt nog hör både jag och Sauli till dem som hatar att plocka bären. Efter mycket om och men drog vi ut i skogen, och tack vare min nya fina mackapär (blåbärsplockare) tog det inte mer än en halv timme att plocka bunken full! Rosk kom det ju en del, och bären är såklart inte lika fina som dom handplockade, meen eftersom bären skall frysas för senare bruk tycker jag det kvittar! Dom duger extremt bra till soppa, paj och allt annat jag behöver blåbär till- så länge man slipper stå i skogen i flera timmar för att få ihop-plockat tillräckligt med bär! 

Då jag dessutom är rädd för ormar, allergisk för myggor och tillräckligt mån om mitt hår för att akta mig för älgflugor blir mina skogsrundor både händelserika och roliga. För att inte tala om fästingarna!
Helt normal ser man ju tyvärr inte ut där i skogen...



Nu är det saftande av krusbär som gäller! Kanske ni får ett smakprov senare på hur vi gör vår saft.. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar