onsdag 22 augusti 2012

Grillfest och fyllda paprikor


För en tid sedan hade vi en supermysig grillfest hos mina kära vänner med vin, god mat, hemlagat kubb och utgång i ett "härligt" åskväder. Vi stackare hann inte ens springa in till baren utan att vara genomblöta, och mitt hår som annars också är platt blev aaningen plattare efter det regnvädret.. Nå, överlevde gjorde vi i varje fall.. :)

Jag och min kära :)
Efter sommarens grillsäsong var jag urless på korv, majs, fylld champinjon och allt det där andra som man redan ätit 20-tals gånger, så vi bestämde oss för att laga något nytt! Det blev fyllda paprikor, halloumi-ost, grönsaksknyten, baconlindad sparris och en biff per man! Halloumiosten brukar jag alltid salta, peppra och strö lite olja över innan jag grillar den. Sparrisen lindade jag bara in i baconet, och grönsaksknyten lagade jag enkelt och lätt genom att slänga skivade grönsaker, potatis, lök, vitlök, salt, peppar, olja och lite smör i aluminiumfolie. Mams och Paps brukar alltid köra med grönsaker och potatis som redan blivit kokta ett varv, men jag tycker det blir lika bra utan att ha koka dem i förväg. Knytena behöver lite mer tid på grillen bara..

Maten färdig för grillen.

Det som jag egentligen tänkte ägna inlägget åt var paprikorna. Jag fyllde mina med brunsås med strimlat kött och blåmögelost som blivit över från dagen innan, lite extra blå-mögelost, ost och lök. Supergott, enkelt och någonting man inte äter riktigt varje dag. Kommer SÅ att börja laga fyllda paprikor hemma i Åbo i ugnen också.. Mums!

För 2 per. behövs

1 paprika
köttsås på strimlat kött (min var en brunsås med blåmögelost). Strimlat, stekt kött går också bra.
lök
blå-mögelost
några skivor smältande ost


Jag skalade ut fröboet från paprikan och delade den i två halvor. Sedan fyllde jag båda halvorna med köttsås, lite blå-mögelost och hyvlade några skivor ost utanpå. Därefter åkte paprikorna på grillen och fick grillas där tills osten smält och allting blivit varmt och fått en fin färg.
Jag slutar med en bild på grillmästarn och mig. Ja, jag behövde inte grilla maten själv. LYX :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar