tisdag 28 augusti 2012

Sarvsalö, saftning och gravad lax.





Vi har nu levt lande-liv i snart en vecka, och hunnit med en massa bärplockning, en länk runt holmen (som resulterade i enorm muskelvärk hos en del, inga namn nämnda.. krhm.. kanske dags för mig att börja träna lite aktivare? :D) kortspel och allt annat som hör stuglivet till! Och dessutom fick jag träffa min käre kissemiss!


Vi saftade både krusbär och röda vinbär, och har nu saft så det räcker för åtminstone halva vintern. Kul!  Att safta är inte svårt alls, och kräver inte någon kunskap i någonting. Plocka bären, koka dem i en saftmaija, sedan koka upp saften och tillsätta socker och vid behov konserveringsmedel. Saften är färdig för att sättas på flaskor!

Kom som sagt upp från landet idag, och har just avnjutit världens mest fantasilösa middag: rågbröd, gravad lax, naturell färskost, citronpeppar, salt och lite lök = Laxsmörgås. Är man lat får man lida.. :)


Att grava lax är myycket enkelt. Förutom TID behöver du

grovt salt
lax
rödpeppar
dill

Det grova saltet strös i en form, så att formen är så gott som täckt med salt. Fiskbiten läggs på saltet, och sedan saltas andra sidan också. Rödpeppar skall därefter krossas utanpå fisken för att ge lite extra smak, och sedan strör man dill utanpå. Allting läggs i folie, och en lagom tung tyngd kan sedan läggas utanpå. Det här får sedan stå i ca ett dygn, och sedan är fisken färdig att ätas!


I mina smörgåsar var det dock inte egengravad lax, skulle ha svultit ihjäl om jag skulle ha hamnat vänta ett dygn på min middag.. men gott va' de' för de'!

Imorgon kommer det mer fisk recept- tror minsann det här kommer att bli en FISKvecka med massa fickrecept. Hur låter det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar