torsdag 16 augusti 2012

Rabarberpaj och min sista dag på jobbet


Oij, märkte just att det visst blivit en hel del inlägg om rabarber på senaste tiden... Men eftersom VI har en hel del rabarber kan jag tro att NI också har det, och vill hitta på någonting kul att laga av dem. Själv tänker jag frysa en del rabarber att använda under vintern.

Idag var det i varje fall min sista arbetsdag på Etola, och då släpade jag en rabarberpaj heeela vägen till arbetet med cykel (sisådär 6-7 km, jeij jag!) för att bjuda till mina goo'a arbetskomppisar. Sista arbetsdagen till ära unnade jag mig dessutom en ny muffinsform i sillikon där 6 stooora muffinsar får plats. I framtiden kommer det med andra ord att bli en hel del cupcakes på den här sidan, får man hoppas...:P

Den här speciella rabarberpajen har jag lagat sedan jag var typ 6 år gammal, och det är en paj som jag lagar då jag vill komma "snabbt och enkelt" undan. Botten-degen är lite extra, och det är faktiskt en deg jag alttid använder då jag lagar paj. Bottnet är dessutom hälsosammare än ett vanligt smulpajs-botten. Mina arbetskomppisar gillade i varje fall pajen, och ville ha receptet. Här kommer det nu, varsågoda!

Såhär skall degen se ut :)

150 g smör/margarin
1 dl socker
1 ägg
2 dl mjöl
2 dl havreflingor/ fyrkornsflingor
1 tsk bakpulver
rabarber så de täcker hela pajbottnet

Till pajen serverar jag vaniljsås eller glass 

Jag blandade smör, socker och ägg i en matberedare, och tillsatte sedan resten av de torra ingredienserna. Voila, pajbottnet är färdigt :) Sedan smorde jag en pajform, och plattade ut bottnet i formen. Sedan skalade och skivade jag rabarbern, och satte den på pajbottnet. Ifall rabarbern är jätte sur kan man strö lite socker över pajen. Sedan vips i ugnen, där pajen får vara i ca 30 min. Ugnen skall vara på 200°C. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar