onsdag 3 oktober 2012

Kladdkaka

Jag brukar servera kladdkakan med vaniljsås eller glass, och dekorera den med appelsinskal. Tyvärr var pudersocker i jordgubbssmak inget man vill ha på sin kladdkaka, men nu vet jag det ivarjefall. Och som sagt fick den här stå i ugnen ALLDELEs för länge.. :)
Jag vet inte hur många olika sorters kladdkaka jag har provat på att baka, och det här är absolut min favorit- om man har den rätt tid i ugnen. Blir den för länge (vilket tyvärr min lyckades bli den här gången) smakar det absolut inte kladdkaka, utan mer chokladkaka med för lite choklad i.. :D I förrgår lagade vi dock kladdkaka igen, och då blev den så gott som perfekt! Härligt kladdig och god (dock hade jag kameran hemma i Åbo och kunde inte ta en bild..)!

Nåja, nu till receptet!

2 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
100g smör
1,5 dl mjöl
1/2 tsk salt

Ugnen skall vara på 175°

Börja med att smälta smöret, och låt det svalna. Undertiden skall socker och ägg vispas så det blir vitt och poröst (har man en söt och gullig karl hemma kan man alttin sätta honom att göra allt det tråkiga, dvs. vispa, thiih :D). Blanda i resten av ingredienserna i socker-ägg blandningen, också smöret. Häll smeten i en brödad form, och grädda i 15-20 min beroende på hur kladdig du vill ha kakan. Jag brukar sitta och vakta ugnen efter 15 min, och låta kakan stå i någon minut efter att "locket" på kakan stelnat.

För flera goda kladdkaka-recept kan ni alttin titta in här; bloggen om kladdkakor- en sida jag använder då jag vill variera min kladdkaka (t.ex då jag skall baka kladdkaka för sisådär 60 pers..:))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar