onsdag 25 januari 2012

Karelska piroger och äggsmör med gräslök

För någon dag sedan skulle jag ock Sauli laga karelska piroger med äggsmör. Bra gick det- tills strömmen gick då vi just fått äggen kokade.. Och frysta karelska piroger är inget att rekommendera, så vi fick sitta och vänta på att få tillbaks strömmen... i 2 timmar! En ytterst lång tid att vänta på karelska piroger ( och att se på en viss Sauli som är så rastlös att han går upp med väggarna för "man kan inte spela dator eller se på tv"). Och hungriga var vi dessutom..! Saken blev ju inte precis bättre av att jag hade en tent jag skulle läsa till.. Utan ström i datorn, inget internet och med en urusel ficklampa är det mycket svårt... Det här fick mig att tänka på hur beroende man egentligen är av el. Skulle du klara dig en vecka utan el?

Nåjah, nu till saken... Jag brukar alltid lägga till någonting smått i äggsmöret för att göra det hela extra smaskigt. Prövade med pesto en gång- ingenting att rekommendera. Men lägger man lite gräslök i blir det SUPER. Karelska pirogerna var rent ut sagt äckliga. Pirkkas frysta piroger är inte heller någonting att rekommendera...


Äggsmöret gjorde jag i varje fall såhär:

Jag kokade 4 ägg, blandade dom fortfarande varma äggen med ca. 4 msk smör, klippte i små bitar av gräslök och strödde över 2 större nypor salt. Voilà, enkelt och lätt... Och myycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar