tisdag 31 januari 2012

Världens Godaste Räksallad och mysteriet med den försvunna purjolöken

Se vilka fina salladsbestick jag fick i julklapp! Lagom korta skaft, inte sådär onormalt långa som det brukar vara på salladsbestick.. Tack för dom, moster!

Det här är en riktigt god räksallad, inte kanske den hälsosammaste av sallader men... För att få Sauli att äta någonting som ens är i närheten av sallad får man göra vissa uppoffringar, tyvärr.

Då jag lagade salladen lyckades jag, min fjanttiga yrboll, att TAPPA BORT purjolöken. Vi fick söka den stackars purjolöken i lite på 15 minuter. Och jag hade just tagit den ur kylskåpet. Hur tankspridd kan man vara egentligen?

Det värsta var att Sauli, som snällt hjälpte till att söka den försvunna purjolöken, tittade i både ugn? och diskmaskin?!! Hur galen tror han EGENTLIGEN att jag är? Nåjo, Efter att vi svängt upp och ner på roskis, kylskåp och matbord, kollat vardagsrummet wc:n och alla andra skrymslen och vrån i huset slog det mig som en blixt vart jag stoppat löken. I frysen. Vad purjolöken skulle göra i frysen, det är sedan en annan fråga. Tror jag lider av tidig demens och andra allmänna störningar ibland. Nåjo, nu till den goda räksalladen...


För 3 pers använde vi

1 kruka issallat (ca 10 blad)
1 dl makaroner
1 avokado
2 tomater
1/2 gurka
2-3 dl räkor
1/2 burk creme bonjour cuisine med vitlöks och ört- smak
feta ost
1/4 purjolök
salt
peppar/citronpeppar

Makaronerna sattes på att koka, och räkorna tinas ifall de varit djupfrysta (som stackars fattig studerande ÄR räkorna djupfrysta) . Alla grönsaker skars i lämpliga bitar, och blandades i en skål tillsammans med salladsbladen. Makaronerna och räkorna tillsattes, och till slut blandades Creme bonjour, salt och peppar med i salladen. Sedan är det bara att njuta!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar