tisdag 10 januari 2012

Musselsoppa precis som i Bryssel?

För några somrar sedan reste jag med familjen på semester för att hälsa på mina gudföräldrar i Bryssel. Vi fick äran att smaka på Bryssels delikatess - musselsoppa med franskis! Och Gud vad det var gott! På veckoslutet när jag var hemma hos mams och paps försökte jag och mamma laga samma soppa, och resultatet blev nästan det samma... Vi sprang runt halva stan för att försöka hitta färska musslor, men icke! Vi fick nöja oss med frusna, vilket så klart inte ger riktigt det önskvärda resultatet.. Men gott blev det ändå!


Musselsoppan i Belgien. Kolla in franskisarna! Mmmm...


Min och mammas musselsoppa. Ser väl nästan likadant ut, eller?
Musselsoppan för 4 pers. gjorde vi såhär:

1/3 purjo, också den skuren i tunna stickor
3 vitlöksklyftor, skuren i små bitar 
3 dl torrt vitt vin
2 morötter skurna i tunna, tunna stickor
1,5 dl grädde
2 dl vatten
timjan
3 lagerblad
peppar
salt
en skvätt citronsaft
1 - 1,5 dl persilja
2 paket frysta musslor (ett paket skulle gott och väl ha räckt)

Purjon, vitlöken och morötterna bryntes i en kastrull med olja. Vi slängde i det vita vinet, vattnet och grädden och lät det hela koka upp. Därefter tillsattes alla kryddor och citronsaften i vätskan. Persiljan kan också sättas i nu. När morötterna börjar kännas mjuka kan man sätta i musslorna. Använder man frysta musslor som vi behöver man bara vänta någon minut för att musslorna skall värmas upp, och färska skall man låta koka i sisådär 5 min. Därefter är soppan är färdig att serveras! Och det bästa med att använda vin i soppan är ju så klart att det blir vin över som kan serveras med maten.. :P Något gott bröd passar också ypperligt till soppan!  

Då man äter musslor är det bra att komma ihåg att musslor som inte öppnat sig efter tillagning kan vara dåliga samt att musslor som ÄR öppna innan tillagning också skall slängas bort!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar