onsdag 9 maj 2012

Rabarberkräm men vaniljsås



Igår blev det lyxmiddag för hela slanten- med början redan från morgonmålet! På morgonen åt vi raberberkräm ute på balkongen, en kräm som jag lagade till "kvällsmys" kvällen före. Eftersom både jag och Sauli flyttar tillbaks hem under sommaren är frystömmningen pågång igen, och riktigt ordentligt den här gången.. Eftersom frysen skall tömmas bestämde jag att bjuda in en av våra kompisar på middag. Efter att jag för någon månad sedan fick höra att stackaren äter stekt maletkött till lunch/middag utan någonting (!)- d.v.s. bara STEKT maletkött, har jag sagt att jag skall fixa ihop en ordentlig middag till karl'n! Ååå den dagen blev igår! Vi lagade ugnsfileé, vitlökspotatisgratäng, mozarella-tomatsallad och stekta morötter. Till efterrätt blev det an äppeldröm med kanel och citron och annat kul! Recepten på resten kommer senare, om inte ännu senare ikväll.. Efter middagen stack jag iväg på body step, den tyngsta timmen i mitt liv om jag skall vara riktigt ärlig, medan pojkarna satt hemma och spela dator. Efter det var det ishockey och mer gäster som gällde, och till råga på allt vann Finland, tjuhuu! 

 Nåjah, nu till receptet på rabarberkräm: 

4 dl vatten 
1 dl strösocker 
1 tsk kanel 
3 msk potatismjöl 
ca 400 g rabarber 

 Jag började med att "småtina" mina frysta rabarber. Jag prövade laga paj av fryst rabarber tidigare, och lärde mig den hårda vägen att det är myycket svårt att skära rabarber som varit i frysen om man tinar den helt och hållet utan att försorsaka översvämmning i hela köket.. Såå nu tinade jag dom just så mycket att man kunde skära dem i bitar... När rabarbern var skuren satte jag på vatten att koka. Jag märke till min förskräckelse då jag skulle hälla i sockret att vi bara hade ca. 0,5 dl strösocker kvar.. Meen bitsocker dög nästan lika bra så vi körde med det.. När vattnet kokat upp blandade jag alltså i sockret och satte sedan i rabarbern. Jag tillsatte också kanelen i det här skedet. Då rabarbern kokat i ca 1,5 min hällde jag i potatismjölet, som jag blandat med vatten. Potatismjölet skall hällas i i en jämn stråle medan man rör om krämen för att undvika klimpar.. Då potatismjölet var i lät jag krämen koka upp, och tog den sedan bort från plattan. Jag kylde ner krämen i kallt vattenbad eftersom vi snåljåpar inte orka vänta på att krämen svalnade.. Under tiden vispade jag flora-vanilla vaniljsås- gooottt..! Krämen åt vi som sagt både på måndag kväll och igår till morgonmål! Mums!

Morgonmål på balkongen- inte så illa!

Min fina ampel med blommar som mamma hämtade senast familjen var på besök! Vad glad man kan bli av lite blommor.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar