tisdag 15 maj 2012

Ugnsfilé av gris, vitlökspotatisgratäng med selleri, mozzarellasallad och morötter

Lyxmiddag med en massa godsaker
Nåja, äntligen kommer fortsättningen på vår lyx-meny från förra veckan (lyx och lyx, men eftersom det är andra gången vi äter "biff" hemma i Åbo tycker jag det är aningen lyxigt)!

Till köttet behövdes:

1 ugnsfilé av gris
salt
peppar
ugnspåse

Eftersom köttet var färdigt marinerat (billigt och bra, kanske inte alltid lika gott som egen marinad meen..) satte vi bara lite salt och peppar på köttet, stack i en kötttermometer och slängde hela biten in i en ugnspåse och in i ugnen med köttet! Ugnen hade vi på 175°. Lite beroende på hur stor köttbiten är räcker det olika länge för köttet att bli färdigt. Då mätaren visade 72° tog vi ut den, och för vår bit tog det lite på en timme.

Då köttet var i ugnen började jag förbereda vitlökspotatisgratängen med selleri! För 4 portioner behövdes:

1/2 bladselleri
12 potatisar
1 lök
5 vitlöksklyftor
4 dl grädde
salt
peppar 
smör
(ost)

Jag skalade potatisarna och skivade dem i lika tjocka skivor. Sedan hackade jag löken och sellerin. Då det var gjort smorde jag en ugnsform och lade ett lager med potatis i formen. Jag strödde över selleri och lök, och pressade jämt över allting 3 vitlöksklyftor. Om man vill kan man salta och peppra mellan varven också. Jag lade ett nytt lager potatis, och satte sedan resten av sellerin, löken, vitlöken och lite  salt och peppar till sist. Över allting lagade jag ännu de resterande potatisarna så att allting blev täckt av potatis. Till slut saltade jag och pepprade allting ännu en gång. Om man inte tycker om att det översta lagret av potatis blir sådär hårt och krispigt kan man strö ost över det hela. Jag struntade i det, både eftersom ost är FÖRBASKAT dyrt, och för att jag gillar det krispigt. Till sist hällde jag ännu över grädden. Ett bra sätt att se om man har tillräckligt med grädde i gratängen är att lyfta på ena kanten av formen, och ifall grädden då täcker hälften av den av formens kant som är fast i bordet har man tillräckligt! Gratängen är nu klar för ugnen, där den fick vara på 175°-200° i lite på 1 h, tills potatisen är mjuk.

Vitlökspotatisgratäng med selleri, myycket gott. Sellerin ger en lite annorlunda smak till det hela. Gillar du selleri är det här något du bara MÅSTE pröva!
Mozzarellasalladen gjorde jag på samma vis som i tidigare inlägg, men jag satte fram den på ett lite annat vis. Efter att ha sett på Jamie Oliver och lärt mig att man aldrig skall skära mozarella, utan riva den ville jag pröva lägga fram det hela lite annorlunda..:D Man behöver alltså:

mozarellaost
tomat
oregano
basilika
olivolja
balsamvinäger

och sätter sedan fram allting på valfritt vis och häller över vätskorna och kryddorna. Mums! Ibland lagar jag det utan balsamvinäger, vilket funkar precis lika bra. Och sedan var det bara att NJUTA!


Receptet till morötterna hittar ni här

Färggrannt och gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar