torsdag 3 maj 2012

Tjejkväll och tårta-vilken kombination!



Ganska bussigt för en nybörjare, va? :D

Hittade den här godingen som jag visst glömt att lägga upp här! För ett tag sedan då min kompis Sofie fyllde år och vi hade tjejkväll hemma hos henne bakade jag födistårtan till partyt! Jag har alltid tyckt om att dekorera tårtor, och nu kunde jag riktigt låta fantasin skena iväg och utmana ödet! Receptet för tårtbottnet var faktiskt också jätte lätt att följa, och gav ett riktigt fint och luftigt tårtbotten! Det bästa och enklaste tårtreceptet jag använt hittills! Det enda som behövs är 3 lika stora glas och....

Till en tårta på ca 25cm i diameter behöver du:

5 ägg
11/2 tsk bakpulver
mjöl
socker
potatismjöl


Jag knäckte äggen i det ena av de tre glasen. Sedan fyllde jag med socker i följande glas till samma nivå som äggen. I det tredje glaset satte jag 1/3 potatismjöl, och fyllde sedan på med vanligt mjöl tills också det var fyllt lika högt upp som äggen. Jag blandade sedan i bakpulvret i det tredje glaset. Sedan är det bara att börja vispa!

Visst har jag tuffa zebra-glas? Det är kanske enklare att förstå receptet om man ser det hela på bild.. Lätt som en plätt!
Ägg och socker skall vispas pösigt, och nu lönar det sig faktiskt att vispa för mycket än för lite! Tror jag hade min matberedare (höjden av lathet, jag vet) på i säkert 10 min. innan smeten blev riktigt pösig och fin. Efter det skall mjöl-blandningen blandas i. Här lönar det sig att använda sil, för att undvika klumpar. Som den fattiga studeranden jag är äger jag ingen sådan, såå vi körde utan! Och bra blev det... Då mjölet blandats i sätter smörjar man kakformen och häller i smeten. Jag brukar använda en form med löstagbara kanter, men mor min kör med en helt vanlig form så det är också möjligt.. Då kan det vara bra att lägga bakplåtspapper i formen bara.. Å att "bröda" formen kan vara bra i vilket fall som helst! Sedan skall kakan i ugnen, 175°, 35-40 min. Ugnen får inte öpnnas alls under de 20 första minuterna, då kan kakan falla ihop totalt..

Se så fin och pösig tårtan blev! Redo för att fyllas och dekoreras..

Sedan är det bara att fylla kakan med något kul, dekorera den med marsipan eller grädde eller vad man nu vill ha! Jag fyllde min kaka med någon frukt-bär "barnmat", banan, persika och vaniljsås. Utanpå lade jag smörkräm och utanpå det marsipan. Om du garnerar kakan med grädde kan det vara bra att veta att om man sätter lite bakpulver i grädden kan man vispa den jätte hård utan att den blir gulaktig och smakar smör.. :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar