söndag 20 maj 2012

Squash i ugn med bacon och blåmögelost


Visst ser det gott ut? :)
Då Sauli var borta hemifrån kan man riktigt njuta och äta VAD SOM HELST. Kinkig som han är äter han inte blåmögelost och squash hör väl inte precis till favoriterna det heller.. Själv gillade jag gratängen, men borde kanske ha lagat något till, och inte enbart ätit den.. Men mätt blev jag, och det är välan huvudsaken?

Till gratängen använde jag

1/2 squash 
1/2 paket bacon
1/2 paket blåmögelost
ca 1 dl grädde
1 lök
salt
peppar
riven ost utanpå gratängen

Squashen stekt och färdig för ugnen!

Ugnen skall vara på 175-200°C. Jag började med att skära squashen i ca 0,5-1 cm tjocka skivor. Sedan satte jag dem på ett papper och saltade dem för att få bort lite av vätskan. Där fick dom vara i 5-10 min. Jag skivade och stekte löken och baconet undertiden. Efter att squashen stått i 5-10 min putsade jag bort allt överblivet salt och stekte skivorna. Sedan radade jag dem i en ugnsform, och placerade ut blåmögelostklickar lite här och där över squashen. Jag hällde över bacon-lökblandningen och hällde sedan ännu grädden utanpå. Därefter pepprade jag allting, och satte myyycket lite salt utanpå eftersom både squashen och baconet är saltiga.  Jag strödde över den rivna osten och satte gratängen i ugnen  tills squashen blir mjuk. Sedan är det bara att njuta.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar