söndag 18 mars 2012

Viltskav och mos


En mycket enkel rätt som Sauli har lärt mig laga (en av de få.. ;) ) är viltskav! Jag gör det hela mycket enkelt för mig, och köper Pirkkas "snabba viltskav", och middagen är klar på nolltid..

Du behöver:

1 paket Pirkkas viltskav
1 lök
3 morötter
1 tärning köttbuljong
hela pepparkorn
salt

Jag börjar med att hacka löken och skala och skiva morötterna. Sedan steker jag det isiga köttet, och då det är stekt sätter jag i morötterna och löken och låter dem stekas en stund. Då de är stekta häller jag ca 3 dl vatten  över köttet, och smular sedan i buljongtärningen. Vid det här laget brukar jag också slänga i 10-15 hela pepparkorn och salta allting. Skavet får koka på låg värme tills morötterna är mjuka, ca 10 min. Vi brukar äta viltskav med mos... Och lingonsylt förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar