tisdag 15 maj 2012

Äppeldröm med kanel, citron och vaniljsås

Äppeldröm
Som efterrätt till vår lyxmiddag hade vi en myycket god "äppel-geggamoija", lönar sig definitivt att prova på. Och mycket enklare än såhär kan det faktiskt inte bli, haha!

För sisådär 4-5 portioner behövs

1,5 dl vispbar vaniljsås (själv använde jag flora vanilla)
2 sura äppel
citronsaft
kanel

Jag började med att vispa vaniljsåsen riktigt hårt medan Sauli slavade och både skalade och rev äpplena med rivjärn. Någo måst ju dom där kar'ana också göra, thihi.. :D Då äpplena var rivna och vaniljsåsen vispad kramade jag ut lite av äppelsaften från äpplena och blandade dem med vaniljsåsen. Sedan satte jag i ca 2 msk citronsaft och 1 tsk kanel, och rörde om. Färdigt! Kanel och citronmängden beror ganska mycket på hur sura äpplen är, hur stora de är och hur mycket vaniljsås man använder så det lönar sig att prova sig fram och hela tiden smaka! För att det skall bli riktigt gott kan man efter att man satt ut det i skålar låta efterrätten kylas ner i kylskåp en 30 min. En super fräsch och enkel efterrätt till sommarens fester!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar