onsdag 18 juli 2012

Enkel Rabarbersylt



För en tid sedan kokade jag rabarbersylt hemma, för senare bruk. Rabarber har vi här hemma i överflöd- om man bara skulle orka laga någonting av dem! Att laga en paj/ kräm/ annat då man bor ensam och inte väntar besök kan inte sluta på annat vis än att man äter åtminstone hälften av godsaken själv.. Vilket inte precis passar ihop med att försöka vara representabel på stranden i sommar (om det nu blir något srandväder, pöh) Sylt kom jag mig för, i varje fall, att laga! Rabarbersylt passar utmärkt till plättar och pannkaka, och har alttid varit min favoritsylt.

Till sylten använde jag:

6 stjälkar rabarber, kanske en 300g
1 1/2 dl syltsocker
3 dl vatten
kanel

Jag skalade och skar rabarbern i små bitar och satte dem i en kastrull. Där tillsatte jag vattnet och sockret och lät det hela koka upp. Sylten fick sedan koka tills rabarbern söndrat sig och konsistensen hade blivit just passlig. Ifall sylten hann bli för tjock är det bara att sätta i mer vatten. Det lönar sig också att smaka på sylten för att kolla socker-mängden! Jag tycker massor om sura syltar, så det kan hända att någon annan vill sätta lite mer socker i :) Då sylten både hade rätt konsistens och var tillräckligt söt tillsatte jag malen kanel enligt tycke. Därefter hällde jag sylten på burk, och efter att de svalnat satte jag in dem i kylen i väntan på nästa sats plättar! :D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar