onsdag 30 mars 2016

Smörgås med Fois Gras och gelé på Jura-vin



Fois Gras, eller gåslever som det heter på svenska, är någonting jag har försökt äta fler gånger men tyvärr inte fattat tycke för. Min pojkvän däremot, han gillar det mest av allt. Så tänkte därför dela med mig av det här receptet, där stommen av receptet är taget ur Per Morbergs kokbok. Receptet på limpan kommer senare- här är endast en gelé gjord på Jura-vinet Chateau-Chalon. Både vinet och gåslevern fick vi av vår franska granne - importerat direkt från Frankrike.

Chateau-Chalon gelé

4 gelatinblad
1 dl vin (Chateau-Chalon)

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
2. Hetta upp vinet i en kastrull
3. Tillsätt gelatinbladen i det upphettade vinet.
4. Häll blandningen i en skål/på en plåt klädd i bakplåtspapper så blandningen täcker ~ en cm av skålen. Låt svalna i kylskåp/frys/annat kallt område.

Fois Gras-smörgås

hemlagat/köpt mörkt bröd
Fois Gras
Chateau-Chalon gelé
granatäpple för garnering
någonting grönt för garnering (persilja i mitt fall)

1. Skär upp brödet
2. Skär upp gåslevern med en varm, vass kniv i ~cm tjocka passande bitar. Lägg på brödet.
3. Skär gelèn i kuber enligt tycke. Placera på smörgåsen.
4. Garnera med någonting fint. Kärnor från granatäpple tillför förutom en fin röd färg både lite sötma och syra till rätten. Tycker själv att gåslever smakar liiiite som lördagskorv/leverkorv, och persilja passar därför utmärkt- enligt mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar