torsdag 31 mars 2016

Vårig Zucchinipasta med Räkor och Fetaost


Tänkte att OM jag gör ett inlägg med en vårig pasta- då kommer våren DIREKT! Tittar man ut genom fönstret lär det dock inte hända.. Det enda som påminner mig om våren just nu (förutom pastan) är min vårförkylning. Jee. Nååh, om inte den här pastan piggar upp mig gör nog ingenting det. Hoppas det smakar!


Till pastan behövs (3-4 pers):

2 zucchini
200-500 g tigerräkor (MSC-märkta)
200 g feta ost (PATROS ost passar ytterst bra)
olivolja
1 lök
~1 chili
2 vitlöksklyftor
citron/lime/båda
vitt vin/grädde/båda
salt
peppar
(rucola)

1. Tvätta zucchinin, och skiva den med en osthyvel i tunna, pastaliknande skivor. Akta så du inte skär dig i fingret, hehe.
2. Stek zucchinin i olja (eller smör om du så vill) i omgångar på medelhög värme tills skivorna blir genomskinliga och får en fin färg.. Salta och peppra. Lägg zucchinin i en bunke eller liknande då den stekts färdigt.
3. Hacka lök, vitlök och chili. Tärna fetaosten. Hacka chili och vitlök enligt tycke och styrka. Brukar själv kasta i en hel chili, men både jag och min käre gillar stark mat. Man kan alltid sätta till mer i efter hand, men aldrig ta bort :D. Filosofiskt...
4. Stek lök i olja, och tillsätt chili och vitlök då löken blivit genomskinlig (sauterad som det så fint heter. Någonting jag blir påmind om av min kulinaristiskt vältalande andra hälft).
5. Om du kan "multitaska" kan du steka räkorna samtidigt som löken och chilin steks, dock i en annan stekpanna. Här brukar vi använda både smör och olivolja till stekning. Räkorna brukar bli färdiga på 1-2 min/sida, men det beror lite på storlek. Då dom fått en fin, ljusröd färg rakt igenom är dom i varje fall klara. Salta och peppra.
6. Då är det dags för dom sista stegen. Tillsätt räkorna med lök-chili-vitlöksblandningen eller tvärtom. Häll i zucchini-pastan, och skvätta i lite vitt vin, grädde eller såklart båda. Pressa i citron och lime eller någondera. Tillsätt fetaosten, och rör om.
7. Smaka av med salt och peppar, och om du vill kan du nu tillsätta lite rucola. 

Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar