måndag 6 februari 2012

Pepparsås och morötter-fortsättning från förra inlägget!

Halloj!

Efter ett stressigt, kul veckoslut med tuparen och Borgå-besök är jag tillbaka! Ska fortsätta på receptet jag slutade med förra gången, så att jag sedan kan visa vad våra Borgå-gäster fick njuta av.. :P


Pepparsås

Rödpeppar
Grönpeppar
Svartpeppar
Salt
Grädde
1/2 paket Philadelphia ost med pepparsmak
1 lök
spad av köttet

Pepparsåsen gjorde jag genom att först krossa röd-,grön- och svartpeppar i en mortel. 

Pepparkornen var stenhårda, så det här slutade som vanligt med att Sauli fick ta över..
*svaga jag*
















Jag stekte löken i samma stekpanna som jag tidigare använt till att steka köttet i, så att såsen får lite mer smak.. Därefter hällde jag grädde i pannan, och lät det hela koka upp. Jag hittade en öppnad philadelphia ost med pepparsmak i kylskåpet, så blandade också med den i såsen. Därefter slog jag i pepparblandingen, 4 rediga nypor salt och köttspad som runnit ur köttet som stektes i ugnen. Det hela fick koka upp. Jag tyckte inte riktigt att konsistensen på såsen var som den skulle, så gjorde den liiite tjockare med att blanda potatismjöl med vatten och hälla i det i såsen. EN riktigt lyckad sås, om jag själv får säga!















Morötter
3 morötter
1 lök
salt
peppar
smör/olivolja
persilja
(vitlök)

Morötterna gjorde jag genom att först skala och skiva morötterna. De sattes sedan i en kastrull, dit jag sedan tillsate en hackad lök. Altting fick stekas i smör på relativt låg värme, så att morötterna blev mjuka. Då morötterna började mjukna saltade och pepprade jag dem. Allting fick sedan stå ännu en stund på spisen. Då morötterna var färdiga att serveras blandade jag i en ordentlig näve persilja. 

Jag brukar också laga vitlök i morotsblandingen, men det fanns inte hemma just då (vem har INTE vitlök hemma, liksom??). Men gott blev det ändå..  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar