fredag 17 februari 2012

Laxpasta



Frystömmningen fortsätter, så för en tid sedan lagade vi laxpasta. Nu har vi bara en bit fisk kvar, och Sauli gillade pastan så mycket så vi får väl lov att laga laxpasta av den biten också.. Receptet är mycket enkelt, och kräver inte så hemskt mycket ingredienser.

För 4 portioner behövs


150-300g lax
pasta
1 lök
1 burk smetana
1-2 dl grädde
1-2 tsk citronsaft
salt
peppar
citronpeppar
1/2 kruka dill

Jag började med att strimla laxen och ta bort benen. Därefter saltade och stekte jag den. Medan laxen stektes hackade jag löken, och lade på pastan att kokas. Sedan stekte jag löken, och blandade den med laxen. Då laxen och löken var färdigt stekta blandade jag i grädden, och genast därpå smetanan. Allting fick koka upp, och därefter kryddade jag såsen med rejält med salt och citronpeppar. Jag lade till lite vanligt peppar också. Därefter hällde jag i lite citronsaftskoncentrat. Pressad citronsaft är så klart bättre, men som fattig studerande tager man vad man haver... Då pastan kokat färdigt blandade jag pastan i såsen, och hällde i dillen. Sedan var det bara att njuta!

Tycker själv att broccoli passar suveränt med lax, så brukar alttid endera blanda det med i pastan eller äta broccolin skilt bredvid. Den här gången blev det bredvid...





2 kommentarer: