lördag 25 februari 2012

Bruschetta med tomat


Färggrannt och fint! 
Till vändagen lagade jag tomatbruschettan som en liten förrätt. Jag inspirerades av Saulis förrätt som han fick på en italiensk restaurang som vi besökte med mamma och mommo & mofa (pappa låg hela veckoslutet hemma hos oss och hade minst 100 ° feber... enligt honom själv ivarjefall..).. Även det här var myyycket lättlagat, och både smakar och ser fint och fräscht ut!

Ugnen skall vara på 250°C

Till 8 bruschettan använde jag:

1 ciabatta-bröd (med fullkorn, om jag minns rätt?)
5 tomater
1 kruka färsk basilika
3 klyftor vitlök
olivolja
salt
peppar

Jag började med att skära tomaterna i små, små bitar. Sedan hackade jag basilika, och lade det i tomatblandningen. Efter det pressade jag i vitlöken. Det kanske lönar sig att först pressa i 2 klyftor och sedan den tredje ifall det behövs. Jag lade rikligt med salt och peppar, och hällde därefter på lite olivolja, och rörde som allting ordentligt. Till sist skivade jag brödet i passliga skivor.

Då gästerna kommer är det bara att slänga in brödet i ugnen i någon minut tills de har fått färg och blivit krispiga. Sedan sätter man tomatblandningen utan på, och dekorerar det hela med några basilika-blad, om det blivit sådana över. Lätt som en plätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar