onsdag 1 februari 2012

Hasselbackspotatis, gris innerfile med pepparsås och smörstekta morötter- en enkel söndagsmiddag!


Då man åker hem till mamma och pappa över veckoslutet kan man alltid vänta sig god mat... Nu för tiden står jag oftast för kockandet, så dom får komma hem till färdigt dukat bord! Lyx för dom, tycker jag! NU den här gången lyckades både två dessutom försena sig till middagen, då dom var ut och skida. Jag trodde, efter att ha lyssnat på Pappa, som i flere dagar skrytit om hur han skidar på 28 min den 7 km långa banan, att de skulle vara hemma efter ca 40 min. Där stod jag med maten färdig, lagom snopen då de anlände efter 1,5h... Dom skurkarna hade skidat den längre länken, som är lite under 20 km.. Suck!


Jag lagade i varje fall hasselbackspotatis, gris innerfilée i ugn med pepparsås och smörstekta morötter. Å gott blev det!

Till middagen behövs:

Hasselbackspotatis
12 potatisar (2/man, å pappa som äter som en varg behöver 4a)
skorpmjöl
smör
salt

Gris innerfilée i ugn
Gris innerfilée
smör
salt
peppar

Vad som behövdes till morötterna och pepparsåsen finns i följande inlägg.. Det hittar ni här!

Ugnen skall vara på 225° C.

Eftersom potatisarna tog längst tid att laga började jag med dom. Jag skalade 12 potatisar, och skar hack i potatisarna igenom nästan hela potatisen (1 cm från att ha skärt igenom hela potatisen). Därefter smorde jag en form, och satt potatisarna i formen. Jag penslade potatisarna med smör, och satte dem i ugnen. Potatisarna skulle vara i ugnen ca. 40 min, lite beroende på potatisarnas storlek. Det lönar sig att kolla med jämna mellanrum om dom är mjuka. Då potatisarna varit en stund (ca. 5-10 min) tog jag ut dem, och penslade dem med smör igen. Jag gjorde det här igen, efter ungefär 10 min. till. Efter ytterligare ca. 5 min tog jag ut potatisarna, penslade dem med smör och en här gången strödde jag även skorpmjöl över potatisarna! NU kan potatisarna lämnas i ugnen, och vara där tills de är mjuka. Då potatisarna är mjuka tog jag ut dem från ugnen, och strödde salt över potatisarna.

Visst ser det gott ut? Lite annorlunda potatisar, men busenkelt att laga!
Köttet, som också skall vara i ugnen började jag med efter att jag fått potatisarna i ugnen första gången. Jag började med att "rensa" köttet, och ta bort allt det vita som syns på filéen. Därefter delade jag biten i två lika stora delar, saltade och pepprade bitarna, och brynte dem i stekpanna med smör. Då ALLA sidor av köttet fått en svängom i stekpannan satte jag filéen i en ugnsform, och in i ugnen med potatisarna! Jag hade köttet i ugnen i 20 min., men det beror ganska långt på hur stor köttbit du har.. Det lönar sig nog att kolla efter alltid emellanåt, så köttet inte blir torrt...

Köttet, också det riktigt lyckat om jag får säga så själv.. :D

Skriver recepten till såsen och morötterna i morgon, eller senare idag..


1 kommentar:

  1. Tack för receptet! Blev en lite egen version men med dina grunder :)

    SvaraRadera