fredag 24 februari 2012

Smarrig Hallon-Cheescake



Den här ostkakan lagade jag då vi fick finbesök från Borgå- då mommo och mofa och mina föräldrar var på besök. Samma kaka lagade jag också till nyår, då vi åt middag i Ekenäs hos våran kompis Anssi! God blev den på nyår, och lika god blev den den här gången också. Till och med min käre mor som ätit ostkaka så det kommer ut ur öronen gillade kakan! Ett säkert kort med andra ord....och lättlagad dessutom! :)

Till ostkakan behövs:

Botten:
200g digestivekex
75 g smör

Fyllning:
4 gelatinblad
2 msk hett vatten
200g naturell färskost ( t.ex philadelphia ost)
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
2 1/2 msk citronsaft
2 1/2 dl grädde

Glasyr:
1 påse frusna hallon (2 påsar rekommenderas)
2 gelatinblad
2 msk hett vatten

Jag började med att smula sönder kexen (tyvärr för hand, försökte t.o.m desperat krossa kexen med en stavmixer i brist på annat, vilket tyvärr resulterade i kex-smulor i hela huset...) och blandade därefter det smälta smöret med kex-smulorna. Kex- och smörblandningen satte jag sedan i en form med löstagbara kanter. Ifall man vill ha bort bottnet på formen lönar det sig att sätta bakplåtspapper i formen...

Då bottnet var gjort började jag med fyllningen. Jag satte 4 gelatinblad och ligga i vatten för att mjukna i ca. 5 min. Under tiden blandade jag färskosten med sockret, vaniljsockret och citronsaften. Därefter vispade jag grädden löst. Sedan var det gelatinbladens tur! Jag kramade ur vattnet från gelatinbladen, och smälte dem i 2 msk hett vatten. Då gelatinbladen smält hällde jag dem i en tunn stråle i färskosten under omrörning. Genast därefter blandade jag sakta grädden i färskosten och hällde sedan snabbt fyllningen i formen över kex-bottnet. Därefter ställde jag formen i kylskåpet i 4 timmar (3-5 timmar). 

När kakan hade varit i kylskåpet tillräckligt länge började jag blanda ihop fyllningen. Jag använde frysta hallon, så jag hade haft hallonpåsarna ute och tinat en längre tid så de var mjuka och upptinade. Från frysta hallon blir det också en "hallonsaft" som jag också använder som glasyr. Jag satte igen 2 gelatinblad i vatten i ca. 5 min. Sedan smälte jag bladen i 2 msk hett vatten, och hällde därefter lösningen i en tunn stråle i de upptinade hallonen med hallonspadet och rörde sedan om. Jag hällde snabbt hallonen över kakan, och satte sedan ostkakan i 30 min. i kylskåpet. Sedan är det bara att servera kakan och njuta!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar