fredag 10 februari 2012

Salta-pajer på två vis; skinkpaj och vegetarisk paj med Brie-ost

Skinkpaj med ananas och lök
Förra veckoslutet hade vi Borgå-gänget på besök, och då bakade jag två pajer. Själv gillade jag den vegetariska varianten så mycket, att jag bestämde mig för att laga den pånytt tills imorgon då vi får ÄNNU finare gäster- mina morföräldrar och mina föräldrar kommer och hälsa på! Ska bli kul att visa Åbo och hur vi bor för mommo å mofa! Jag har också lagat en ostkaka med hallon tills imorgon. Recept på den kommer senare!

Då jag lagade pajerna var jag aningen lat, och eftersom det fanns en hel del annat att göra och förbereda inför tuparena bestämde jag mig för att använda färdigt pajbotten (pirkkas). Brukar köra med det, det är både enkelt och gott. Tycker själv att det är svårt att få ihop ett ordentligt saltapaj-botten.. Nåjoo, jag hade ivarjefall ett färdigt frysbotten i båda pajerna..

Skinkpaj
pajbotten
1 lök
1 påse strimlad skinka
1 burk konserverad ananas i bitar
3 ägg
1 dl grädde
1 dl mjölk
1 tsk senap
1 1/2 dl riven ost
2 tsk salt
2 tsk peppar
basilika

Ugnen skall vara på 200°C.

Jag pressade ut det tinade pajbottnet i en pajform. Därefter satte jag skinkan, ananasen och löken på pajen och började sedan förbereda stanningen. Jag knäckte äggen i en skål, hällde på mjölken och grädden och blandade sedan i senap, kryddor och till sist osten. Jag dekorerade pajen med basilika, och satte den i ugnen där den fick vara i ca. 40 min. 

Bild på den vegetariska pajen. Jag använde en form med avtagbara kanter. Inte en helt tokig idee! 
Vegetarisk paj med Brie-ost
1 rågpajbotten
1 tomat
1 paket Brie-ost
4 jätte-champinjoner
1 soltorkad tomat 
pinjenötter
oregano
basilika
salt
peppar
3 ägg
1 dl mjölk
1 dl grädde
1 1/2 dl ost

Jag skivade löken, tomaten, sltorkade tomaten, Brie-osten och champinjonerna. Därefter stekte jag champinjonerna i olja och kryddade dem med ordentligt med salt, peppar, basilika och oregano. Jag satte först champinjonerna på pajbottnet, och radade sedan ut de skivade tomaterna. Därefter hällde jag över den hackade soltorkade tomaten, och pinjenötterna. Jag lade också färsk basilika över pajen. Till sist satte jag den skivade Brie-osten över pajen. Stanningen gjorde jag på samma vis som ovan, och hällde den sedan över pajen. Också dne här pajen fick vara 30-40 min. i ugnen (200°C).

Pajen innan jag satte den i ugnen. Visst har jag ett sött förkläde på mig? :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar